Kong Haakons Kirke København
Tilbage til projektoversigt

Kong Haakons Kirke

Elgaard Architecture var i 2018 bygherrerådgiver i alle faser på den indvendige ombygning og fornyelse af den norske sømandskirke i København, Kong Haakons Kirke. Kirken er opført i 1958 og fyldte dermed 60 år i året for fornyelsen.

Fakta

Årstal
2018

Tema
Fornyelse

Bygherre
Kong Haakons Kirke, den norske Sjømannskirke i København

Samarbejdspartnere
A.P. Møller Fonden

Kong Haakons Kirke København

Dansk-norsk bindeled
Kirkens funktion som både kulturhus og kirke og bindeled mellem Norge og Danmark er helt central. I kirken står f.eks. en lille keramisk skitse til mindesmærket ”To søstre” (Norge takker Danmark), som står på Eidsvolls Plads ved Østerport i København. Ved opførelsen var der også støtte fra mange danske virksomheder, og bl.a. var ”Fru Skibsreder A.P. Møller” medlem af indsamlingskomiteen i Danmark og deltog ved indvielsen.

“I forbindelse med restaureringen i 2018 fik kirken ny belysning, designet af Bertelsen & Scheving Arkitekter.”
Kong Haakons Kirke København interiør
Der er blevet lagt nyt parketgulv for at forbedre akustikken, og møbleringen i loungeområdet holder stilen med norske møbelklassikere og nyopsatte Louis Poulsen-lamper fra 1958.
Kong Haakons Kirke København interiør
Den norske arkitekt Carl Corwin (1922-99) har med sit byggeri fra 1958 integreret kirke og kulturhus i ét, men med kirken som fremhævet arkitektonisk element.
“Et vigtigt mål med fornyelsen har været at føre interiøret tilbage til den oprindelige tone fra 1950’erne, bl.a. ved møblering med nyproducerede møbler som oprindelig er formgivet i slutningen af dette årti.”
Kong Haakons Kirke København interiør
“Jo længere man bevæger sig ind i Kong Haakons Kirke, jo flere funktioner åbenbarer sig: Café, læselounge, butik, festsal og kirke i ét og samme hus.”
Kong Haakons Kirke København eksteriør

Kirke og kulturhus i ét
Arkitekten bag Kong Haakons Kirke, Carl Corwin (1922-99), var med sin multifunktionskirke nyskabende i sin tilgang til kirkearkitektur. Han var medlem af arkitektsammenslutningen PAGON, som blev dannet i 1949 til fremme af modernistisk arkitektur.

Med sin dobbeltfunktion som både kirke og kulturhus har sømandskirken to hovedindgange. Fra Stadsgraven er der direkte adgang til kirkesalen, mens indgangen i den modsatte ende leder ind til en stor forstue med reception, café og butik med norske madvarer. Kirkerummet og festsalen kan ved store kirkelige begivenheder slås sammen, så der er plads til omkring 400.